Verslo pirkimas – pardavimas

Verslo kūrimas nebūtinai turi prasidėti nuo savarankiško įmonės (juridinio asmens) steigimo, nes šiuo metu neretai pasirenkama nusipirkti jau veikiančią įmonę, tokiu būdu išvengiant pirmaisiais verslo gyvavimo metais kylančių problemų ir sunkumų. Tačiau toks žingsnis turi būti gerai apgalvotas, apsvarstytas ir atliktas tinkamai. Prieš sudarant akcijų pirkimo – pardavimo sutartį, privalu išsiaiškinti įmonės finansinę situaciją, įvertinti galimas rizikas (skolos, įvairūs įsipareigojimai ir pan.) ir galimai neatskleistą svarbią informaciją apie perkamą įmonę.

Vis dėlto, prieš įsigyjant jau veikiantį verslą, reikia apsvarstyti galimus jo privalumus ir trūkumus. Didžiausiais jo privalumais laikoma tai, jog verslo pradžioje reikalingi atlikti darbai jau būna įvykdyti, finansavimas gautas, produktai (prekės ir paslaugos) jau žinomi rinkoje ir pats verslo vystymo yra lengvesnisiau; išbandytos ir taikomos konkrečiam verslui efektyvios rinkodaros priemonės; veiksmingi žmogiškieji resursai ir žinomos verslo rizikos bei rasti sprendimai jų išvengti (ar išspręsti). O trūkumais laikomos didelės investicijos (reikalingos sandoriui įgyvendinti),  galimos naujo vadovo klaidos ar neįvertintos rizikos prieš įsigyjant jau veikiantį verslą, todėl prieš perkant verslą, reikia įsigilinti į tam tikrus aspektus.

Ką reikia išsiaiškinti ir kokius veiksmus atlikti prieš perkant verslą?

  1. Reikėtų žinoti, dėl kokių priežasčių įmonė yra parduodama. Šiuo atveju specialistai pataria įvertinti įmonės pardavėją – kokia jo reputacija, kokia patirtis versle ir kiek įmonių jo vardu yra įsteigta.
  2. Ištirti įmonės reputacija. Šiuo atveju geriausia ištirti viešoje erdvėje paskelbtą informaciją apie įmonę, jos kreditingumo duomenis ir pan.
  3. Atlikti parduodamos įmonės kompleksinį auditą, t. y. išanalizuoti parduodamos įmonės finansinius duomenis – finansines ataskaitas, sudarytus ir vykdomus sandorius, kreditorių sąrašus, skolininkų sąrašus ir pan. Beje, tokiais atvejais dažniausiai sudaromi konfidencialumo susitarimai (sutartys). Toks veiksmas padės išvengti ar bent sumažins galinčias rizikas.
  4. Atlikti parduodamos įmonės mokestinį, teisinį (įmonės įsipareigojimai, teisinės rizikos ir pan.), komercinį ir kitokios rūšies patikrinimą, priklausantį nuo įmonės dydžio, apimties ir veiklos specifikos. Šis veiksmas taip pat padės sumažinti bet kokio pobūdžio riziką.
  5. Tinkamai ir atsakingai parengti parduodamos įmonės akcijų pirkimo – pardavimo sutartį, į ją įtraukiant punktą apie tai, jog įmonės pardavėjas užtikrina, kad pateikė teisingą, sąžiningą ir realią situaciją atitinkančią informaciją. Taip pat turėtų būti įtraukiamos išsamios, dvejonių nekeliančios, nedviprasmiškos pardavėjo garantijos dėl jo parduodamo verslo būsenos, tvarkingos dokumentacijos. Pasakytina, kad garantijos laikomos vienomis iš svarbiausių įmonės (juridinio asmens) akcijų pirkimo – pardavimo sutarties dalių. Tiesa, nemažiau svarbūs ir pardavėjo įsipareigojimai ir atsakomybė už pateiktą informaciją apie įmonę.

Ką reikia žinoti apie verslo pardavimą?

Ne tik perkant, bet ir parduodant jau veikiantį verslą, toks sprendimas turi būti gerai apsvarstytas. Specialistai rekomenduoja atlikti kelis veiksmus.

Pirma, reikėtų įvertinti, ar efektyviau verslą parduoti ar likviduoti, t. y. turėtų būti atlikta rinkos analizė, išsiaiškinti verslo privalumai ir trūkumai, verslo patrauklumas pirkėjams ir egzistuojanti tokios rūšies verslo pasiūla. Būna atvejų, kai nepelningo verslo pardavimas labai užtrunka, tuomet reikėtų žinoti, jog tai gali atnešti nuostolių, todėl gerenis sprendimas ne parduoti, o likviduoti (likvidavimas – juridinio asmens veiklos nutraukimas, reglamentuotas Lietuvos Respublikoje patvirtintų teisės aktų ir vykdomas remiantis Civilinio kodekso pagrindais) esamą verslą.

Antra, reikia tinkamai pasiruošti verslo pardavimui. Turi būti atliktas verslo vertinimas, kuriam geriausia pasitelkti profesionalius specialistus. Prieš parduodant verslą privalu parengti išsamią informaciją apie verslo funkcionavimą, turimą materialų ir nematerialų turtą, galiojančias sutartis ir turimus įsipareigojimus ir kt.

Labai svarbu, jog verslo pardavimo procedūros būtų  iki galo atliktos ir užbaigtos, kad būtų įvykdyti atsiskaitymai ir įsipareigojimai darbuotojams, prieš parduodant įmonę, kurioje jie dirba. Nors toks įsipareigojimas į verslo pirkimo – pardavimo sutartį dažniausiai nėra įtraukiamas, tačiau būtina visus įsipareigojimus įvykdyti atsakingai, kad nekiltų papildomų nesutarimų, nesklandumų ir problemų.

Nors išvardytos rekomendacijos yra svarbios ir reikšmingos, visas išvardytas sąlygas reikia nuodugniai išanalizuoti ir ištirti tiek verslo pardavėją, tiek įmonės būseną, tačiau galima rinktis lengvesnį kelią – pasinaudoti specialistų paslaugomis, į kurias dažniausiai būna įtrauktas visas paketas: pirkėjų ir investuotojų, pardavėjų paieška; verslo vertės nustatymas;
teisinė ir finansinė konsultacija; pardavimo memorandumo paruošimas; sutarčių parengimas; įmonės pristatymas investuotojams; ir netgi susitikimų bei derybų organizavimas.